De gps mantra

SANYO DIGITAL CAMERA

Een tas met touwtjes

“Wat is dit?” Mijn moeder haalt met verbazing een vreemd klein apparaatje uit haar tas. Ik lees afschuw en ongeloof op haar gezicht. Ze heeft binnen de kortste keren de schaar gevonden en de draad doorgeknipt waarmee de GPS aan haar tas vastzit. ” Ik weet niet hoe dat ding daar komt.” moppert ze geïrriteerd.
Ik leg het haar opnieuw uit: “Mam, dat apparaatje hebben we net samen in jouw tas gemonteerd, het is een GPS, waarmee we jou altijd kunnen vinden. ” Mijn moeder denkt even na: “Dan kan ik dus nooit meer stiekem een vriendje hebben.” Intussen heb ik het kleine apparaatje weer aan haar tas vastgebonden en er een stikker op geplakt met: LATEN ZITTEN! We eten een stuk taart, want we waren mijn verjaardag aan het vieren. “Mijn tas zit in het stopcontact!” roept mijn moeder later op de avond verbijsterd uit.”Ja, mam, we moeten je tas even opladen.” we lachen.
“Een tas hoef je toch niet op te laden” vraagt mijn moeder onzeker.
“Nou ja, vanwege die GPS…” murmel ik.
“Die WAT!!!!!” roept mijn moeder. Daar ga ik weer: “GPS zal weten, als jij bent vergeten, en niemand jou kent. Gps zal vertellen, als wij hem bellen, precies waar jij bent.” rijm ik.
Steeds opnieuw herhaal ik deze mantra op rijm, steeds weer als mijn moeder me hetzelfde vraagt. “Gps zal weten…” De klank, het ritme en misschien ook de boodschap stellen haar en mij gerust. Door de Alzheimer is er maar een kleine kans dat mijn moeder het systeem zal begrijpen en een nog kleinere kans dat ze het zal onthouden. Het belangrijkste is dat ze zich veilig voelt in een leven met onbegrijpelijke dingen, dat ze kan leven met iets ‘vreemds’ in haar tas en dat ze mij vertrouwt. Als mantelzorger van iemand met dementie wordt je steeds maar weer uitgedaagd om te luisteren naar de onderliggende boodschap en creatief te zijn. Dit keer bracht de situatie mij een mantra.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

