De mannen gaan meestal eerst

Mijn moeder stond zondag een aantal keer op mijn voicemail: ”Er is iets aan de hand bij Wouter, maar ik weet niet meer wat het is. En ik krijg ze niet te pakken.” Ik belde haar terug om haar opnieuw te vertellen dat de schoonvader van mijn broer plotseling overleden is. Ze wonen allemaal bij elkaar in de buurt, dus mijn moeder kende deze man ook goed. “Ach wat vreselijk” verzucht ze “Ik ga er heen.”
Dat probeer ik tegen te houden. “Doe maar niet mam, ze zijn nu heel druk.“

De onrust bleef.
“Ik geloof dat er iemand overleden is….” aarzelt ze, als ze me de volgende dag belt.
“Waarom nemen ze daar de telefoon niet op!” komt er mopperend achteraan. “Ik heb al heel vaak gebeld.” Ik vermoed dat mijn broer en zijn vrouw er genoeg van hebben om mijn moeder steeds dezelfde uitleg te moeten geven en dat ze de telefoon daarom laten rinkelen als zij belt.

SANYO DIGITAL CAMERA

Het kan vreemd lopen in het leven

Een litanie van herkenning
Maandagavond zit ik met mijn moeder en de moeder van mijn schoonzusje bij het opgebaarde lichaam van Jan. “Wat ligt hij er mooi bij.” verzuchten de dames “Wat een verlies. Het kan zo vreemd lopen in het leven. Zo plotseling……..”
“Meestal gaan de mannen eerst.” De dames kijken elkaar meewarig aan. “Die mannen toch…… Ik heb mijn vader verloren toen ik 3 was.” vertelt mijn moeder. De moeder van mijn schoonzus knikt: “Ik was nog geen 1 toen mijn vader overleed. Wat een verlies.“ Ze pakt even de levenloze hand van haar man.
Mijn moeder kijkt er naar. “Wat ligt hij er mooi bij, he?“ De andere dame knikt.
“ Het kan vreemd lopen in het leven.“  Zo herhaalt het gesprek zich keer op keer in een litanie van herkenning.
Plots schrikt mijn moeder op. “Hoe ben ik hier eigenlijk gekomen. Ik weet niet hoe ik naar huis moet.” Ik stel haar gerust. “We zijn op de fiets, je woont hier vlak bij.” Ze ontspant weer. “Wat ligt hij er mooi bij.” zucht ze.
“Wil je een wijntje Margriet?” de moeder van mijn schoonzus doet de grote koelkast open die naast het lichaam van haar net overleden man staat en haalt er een fles witte wijn uit.
“Op Jan.” Proosten de dames “De mannen gaan meestal eerst.” mompelt mijn moeder.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

2 reacties op De mannen gaan meestal eerst

  1. Andrea zegt:

    Mooie stukjes schrijf je over je moeder.
    Andrea

    Like

  2. Ze geeft ook veel inspiratie. En….schrijven is fijn.

    Like

Geef een reactie

