Onafgesproken afspraken

SANYO DIGITAL CAMERA

De omlegagenda

Mijn moeder had laatst goede raad voor me. Ik vertelde haar dat ik het na een vakantie lastig vind om het dagelijks leven weer op te pakken. “Je moet gewoon in je agenda kijken, lieverd, en dan precies doen wat er staat.” was haar advies. Op dit moment is de agenda haar houvast. Zodra ze heeft uitgevonden wat de datum is, kijkt ze wat er in staat. Dat gebeurt wel 30 keer op een dag. Vaak zit mijn moeder zelfs de hele avond in haar agenda te lezen.
Hoe moet dat met mij als ik Alzheimer heb, vraag ik me wel eens af. Mijn moeder was altijd geordend en dat is ze nog steeds. Ze vult haar agenda keurig en overzichtelijk in. Ik daarentegen ben een sloddervos en in mijn agenda staat van alles door elkaar, soms nauwelijks leesbaar. Mijn agenda zit in mijn hoofd. Tegenwoordig heb ik niet alleen mijn eigen agenda en planning in mijn hoofd, maar ook de agenda van mijn moeder. Ik weet haar vaste afspraken, de vrienden die op bezoek komen, de tandarts en de dokter. Er ratelen twee parallelle levens door me heen.

Hoe weet jij dat?

SANYO DIGITAL CAMERA

Met de agenda in de zon

‘s Morgens bel ik mijn moeder vaak op om haar er aan te herinneren wat voor dag het is. “Mam, je wordt om 10 uur opgehaald vandaag.” Ik hoor mijn moeder dan rommelen aan de andere kant van de telefoon. Ze zoekt haar agenda. “Dat klopt inderdaad. Hier staat het. Ik word om 10 uur opgehaald……. Hoe weet jij dat allemaal?” Ik vertel haar dat ik die taxi voor haar besteld heb.
“Het is toch maar mooi geregeld allemaal.” zegt mijn moeder. Gelukkig protesteert ze vandaag niet, dat een taxi te duur is en ze vindt dat ze net zo goed met de trein kan gaan. Vandaag niet. Ze is blij met de taxi.
Mijn moeder is al weer met wat anders bezig. Ik hoor haar bladeren aan de andere kant.
“Mijn agenda staat vol met onafgesproken afspraken. Kijk hier heb ik iemand staan die ik niet ken. Els van der Laan of zoiets. Weet jij wie dat is?………Het zal wel goed zijn. We zien het wel. Mijn hoofd is niet zo goed meer. Dat is het probleem.”

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

