DemenTalent

Bij het instappen in de trein werd me gisteren gevraagd een mevrouw te helpen met overstappen, omdat ze geen woord Engels of Nederlands sprak. “Arabi, sh, hhh, wah Salam.” We communiceerden in onmogelijke klanken. “Hallo, Salam. Ik zal u helpen.“ zeg ik overduidelijk. De vrouw was me intens dankbaar dat ik haar de trein naar Amersfoort wees. Ik was ook blij, want zelf vraag ik regelmatig aan een vreemde of hij of zij er voor wil zorgen dat mijn moeder met Alzheimer veilig thuis komt. Soms voel ik me wel eens bezwaard. Dus fijn dat ik een keer iets terug kan doen, hoe simpel ook.
Wat is het toch ontroerend als wildvreemde mensen elkaar helpen.

SANYO DIGITAL CAMERA

Pupkes en Mupkes

Gisterenavond was ik bij een avond van DementTalent in Oss, waar verschillende geslaagde samenwerkingen werden laten zien tussen iemand met dementie en een werkplek in de maatschappij. Twee mannen werken bij landschapsbeheer. Ze worden door de beheerder thuis opgehaald. De eigenaresse van de kledingzaak, die een vrouw met dementie als vrijwilligster in haar winkel heeft rondlopen, benoemt het zo: wij zijn elkaars kadootje!

SANYO DIGITAL CAMERA

DemenTalent

Ze projecteerden ook een filmpje van mijn moeder, waarin ze vertelt over haar poppen, haar pupkes en mupkes. Ze zit samen met Henk op de bank. Henk maakt prachtige foto’s van de kleine kabouters die mijn moeder breit. Ook dit is een samenwerking die betekenis heeft.

De kleurrijke mens
Het mooie van dit project is dat er niet naar de ziekte wordt gekeken maar naar ‘de mens’. Ruud Dirks van DAZ, aanjager van DemenTalent, wil het woord dement het liefst niet gebruiken. “ Het gaat over mensen.” Mijn moeder heeft het liever ook niet over dement, ze vergeet het. Als ik haar vraag wat ze vindt van dit project wat georganiseerd wordt voor mensen met dementie, zegt ze. “Weet je, ik heb zelf niet in de gaten dat ik het heb. Ik ben gewoon oud. Dat heeft voordelen en nadelen. Een voordeel is dat je als je oud bent wat meer tijd hebt, dus kun je ook meer genieten.”Ik vraag haar waar ze van geniet. “ Van de kleurplaten.” antwoordt ze. De hele wand van haar kamer hangt nu vol met mooi ingekleurde tekeningen.

SANYO DIGITAL CAMERA

de kleuren zijn mooi in combinatie

“Wat is lievelingskleur.” vraag ik.
Ze kijkt even goed. “ Ik weet het niet.” zegt ze ”De kleuren zijn juist zo mooi in combinatie. Net als de mensen, trouwens. Die zijn ook mooi in combinatie.“
Ik denk weer aan die kleurrijke samenwerkingen die er zijn ontstaan bij het project DemenTalent. Juist zo mooi in combinatie……

Filmpje Pupkes ’n Mupkes

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

