100% aandacht

SANYO DIGITAL CAMERA

Sleutels op een rij

“Ik moet alles met 100% aandacht doen nu ik ouder word.” zegt mijn moeder. En ze doet het ook. Ze legt haar sleutels keurig op een rij en controleert ze regelmatig. Voor ze de deur uit gaat kijkt ze haar hele tas na of alles wat ze nodig heeft er wel in zit. Die tas bewaakt ze als een pitbull en ze neemt hem overal met zich mee.
100% aandacht. Ik doe het haar niet na. De laatste tijd kan ik me slecht concentreren. Gedachtes fladderen door mijn hoofd en ik ben slordig en vergeetachtig. Namen ontschieten me en ik moet goed in mijn agenda kijken om mijn afspraken te herinneren. Het allerergste is dat ik vorige week mijn tas op een bankje op het station heb laten staan. …..Weg! Zo dom. De angst slaat me om het hart. Gaat het ook bij mij beginnen? Zijn het de eerste tekenen van Alzheimer?
Vrienden stellen me gerust. “Je hebt het gewoon druk en het is een emotionele tijd”.
Het lijkt soms wel alsof ik mee lift op het mistige hoofd van mijn moeder. Als ik bij haar ben glijd ik ontspannen mee in haar warrige wereld. Na een bezoek aan mijn moeder moet ik heel bewust de knop omzetten om weer in mijn eigen ritme te komen, zodat ik alert blijf en mezelf goed blijf gronden. Als ik dat niet doe dan krijg je van die dingen zoals die tas op dat bankje ………gestolen.

De knop omzetten
Mijn moeder heeft de knop omgezet. Sinds ze Alzheimer heeft is ze bewuster geworden van de kloof tussen haar gedachtewereld en de werkelijkheid. Tegenwoordig checkt ze zorgvuldig of datgene wat ze denkt ook wel echt klopt. Ze belt me om te verifiëren of ze de afspraak met mij goed in haar hoofd heeft. “Ik denk dat ik al deze boodschappen zelf gedaan heb. Is dat wel zo? Ik weet dat jij ook vaak boodschappen voor me doet. “

SANYO DIGITAL CAMERA

“Als ik iets niet weet, verzin ik het gewoon zelf”

Vroeger was dat anders. Mijn moeder was een flamboyante vrouw die in haar eigen wereld leefde. Ze stond graag in het middelpunt van de belangstelling en had zo haar eigen theorieën over het leven. “Als ik iets niet weet, dan verzin ik het gewoon zelf.” vertelde ze me een keer met een vrolijke lach. Met haar charme en hartelijkheid kreeg ze veel voor elkaar en gebruikte ze haar creativiteit om het leven nog mooier te maken.Gaandeweg ging ze er zelf ook nog eens in geloven, altijd overtuigd van haar eigen waarheid. Nu ze ouder is en Alzheimer heeft, is mijn moeder nog steeds flamboyant en creatief. Ze verzint nog steeds dingen. Nu is ze zich er alleen veel bewuster van. Ze twijfelt aan haar eigen gedachtes. Daardoor luistert en kijkt ze beter naar anderen. 100% aandacht. Het is raar maar waar, de dementie heeft haar bewustzijn gebracht.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op 100% aandacht

  1. Eveline Schulz van Bekum zegt:

    Wat een ontwikkeling. Wat een zinvol bestaan !
    Ik zeg dit, omdat daar in het algemeen vaak aan getwijfeld word.

    Like

Geef een reactie

