Overgave en vertrouwen

Ik vond het een moeilijke beslissing: Kan ik een maand op reis gaan? Dat betekent dat ik mijn moeder een hele maand niet zal bezoeken. Ik zal dan geen boodschappen voor haar doen, haar koelkast niet opruimen. Ik kan haar afspraken niet regelen en ben er niet met de kerstdagen. Ik wik en weeg tussen verantwoordelijkheidsgevoel en vrijheidsdrang. Al nadenkend blijkt het niet zo moeilijk te zijn om voor alle problemen die ik voor me zie oplossingen te bedenken. Intuïtief heb ik het allang besloten. Ik ga 4 weken naar tropisch India!

SANYO DIGITAL CAMERA

Zoveel ruimte hebben

Tijdens mijn reis heb ik geen contact met mijn moeder, want als ik haar bel denkt ze dat ik in de buurt ben. Weg is weg. Dat is duidelijker voor ons allebei. Soms voel ik me schuldig, want ik heb geen idee hoe het met haar gaat. Ik heb haar zomaar losgelaten er op vertrouwend dat anderen de zorg over zullen nemen en dat dat goed genoeg zal zijn. En wonderlijk genoeg blijkt het allemaal heel goed te gaan, ook al ben ik er niet. Soms krijg ik een berichtje: “Je moeder heeft hier gegeten, ik heb haar al je foto’s op facebook laten zien.” Een vriend schrijft me: “We zijn naar een muziekoptreden geweest. Je moeder heeft gedanst, helemaal in haar eentje midden inde kring. Toen ben ik maar mee gaan doen.”
Met kerst is ze bij de huishoudelijke hulp. Ik krijg een appje met foto’s.
De gaten in haar dagen vullen zich blijkbaar op zonder dat ik er invloed op heb en zonder dat ik het weet. Ik ben geen dochter meer, ik ben hier in India ‘Mem’. Daar moet ik aan wennen, omdat ik zo gewend ben om steeds met haar bezig te zijn. Het voelt leeg om iemand anders te zijn en zoveel ruimte te hebben.

Geen dochter, maar ‘Mem’
Tropisch Zuid-India is zich aan het herstellen van de heftige regens en overstromingen die er geweest zijn. Het is er vies en warm, vriendelijk, mooi en chaotisch. Ik probeer mijn reis te plannen, maar alles verloopt steeds weer anders dan ik verwacht. Ik versta de taal niet en kan de borden waarop plaatsnamen in kronkelige onbegrijpelijke tekens zijn geschreven niet lezen. Mensen die ik iets vraag antwoorden me in een taal waar ik geen touw aan vast kan knopen.
“I am not lost, I am exploring.” is het motto van iemand die ik tegen kom. ‘Exploring, onderzoeken.’ Dat onthoud ik. Mijn hulpeloosheid en irritatie maken plaats voor enthousiasme.

SANYO DIGITAL CAMERA

Een stap in het onbekende

Ik denk aan mijn moeder en begrijp iets beter hoe zij zich moet voelen. De Alzheimer dwingt haar om zich steeds weer opnieuw over te geven aan het onverwachte. Omdat haar geheugen haar in de steek laat, is iedere situatie weer nieuw voor haar. Ik realiseer me dat ze dat steeds beter kan. Ze laat haar planning en verwachtingen varen en stelt zich open voor elke nieuwe situatie die zich voordoet. Overgave en vertrouwen. Plotseling heb ik bewondering voor haar, nu ik merk dat het voor mij nog niet zo vanzelfsprekend is zoveel vertrouwen te hebben in dit onbekende gebied in India, waar alles ook steeds onverwacht is. Ik voel me veilig als ik houvast heb en weet wat er komen gaat. Een stap in het donkere onbekende vraagt om moed. Wat een moed heeft mijn moeder eigenlijk! Wat een overgave en vertrouwen! Het levert haar heel wat op om zich open te stellen voor elke nieuwe situatie, steeds opnieuw. Overgave en vertrouwen, leven met het onbekende.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op Overgave en vertrouwen

  1. Eveline Schulz van Bekum zegt:

    Wat mooi !!!! Zoveel waardering en bewondering voor de ander…..Je zou dat in deze wereld wel wat meer wensen, voor iedereen! De wereld zou er anders uit zien !!

    Like

Geef een reactie

