80 klinkt tenminste oud

“Je hoort dat er iets op de gang is en dan ga je kijken en doe je mee.”vertelt mijn moeder. “Het was best een leuk feestje in het kamertje vandaag. Fijn dat ze zo iets organiseren. Zo’n feest zou ook wel iets zijn voor mijn verjaardag.“  We zijn de glazen aan het afwassen en de cadeautjes naar haar flatje aan het dragen. “Mam, dat feestje wat we hadden, was helemaal speciaal voor jou. Je bent vandaag 80 geworden!” Mijn moeder kijkt me een beetje wazig aan. Logisch dat ze moe is van al die mensen en al die aandacht.”Zet deze bloemen maar even in een vaas.”  Ik geef haar een prachtig boeket aan. Even later gaat de telefoon. Ik hoor haar praten. “Ja…er waren best wel wat mensen….ik had wel wat drank in huis …we zijn beneden op het terras gaan zitten.“ Weer een ander verhaal over haar verjaardag. Even later vertelt ze iemand dat ze de hele dag geen mens heeft gezien.
Tja, best verbijsterend, zo’n geheugen wat achteruit gaat.

SANYO DIGITAL CAMERA

Lang zal ze leven in de gloria

Maar mijn broer en ik hebben toch een mooi feest georganiseerd en zowel vrienden van lang geleden uitgenodigd als ook mensen die nieuw zijn in haar leven en op dit moment veel voor haar betekenen.Het ‘kamertje’ op de gang van haar serviceflat blijkt een prima feestruimte. Een paar nieuwe vrienden van mijn moeder maken muziek. Maaike speelt op de accordeon en binnen de kortste keren zingt iedereen  mee: Daar bij die molen, De uil zat in de Olmen en het Brabants volkslied.
Sommige oude vrienden kunnen er maar moeilijk aan wennen dat mijn moeder verandert. En hoe confronterend is het dat ze het hele feest meteen weer vergeten is. En wat eigenaardig dat ze de hele middag gezellig naast een jongeman zit die niemand kent. Wij laten het lekker gebeuren. Mijn moeder geniet in het moment. “Ben ik jarig? Maar ik zie dat nergens aan? “ Ze bekijkt haar t-shirt en vrolijke rok. Snel zet ik haar een hoed met bloemen op. Dat geeft weer wat meer verjaardag gevoel, hoop ik. Volgende keer moet ik er aan denken om niet alleen slingers te kopen, maar ook feesthoedjes en een button of corsage met 80. “Ik ben blij dat ik nu 80 ben.” verzucht mijn moeder ’s avonds. “Dat klinkt tenminste oud. Dan is het niet zo erg dat je vergeetachtig bent. “

Zelfbeschikking?
Het Stekkie belt me. “Je moeder kan volgende week naar  Schaijk.“ We hebben afgesproken dat ze naar een andere locaties voor de dagopvang zal gaan. Er verandert verder weinig. Ze wordt gewoon op precies dezelfde dagen met het busje opgehaald. Nu zal ze naar de bossen gaan in plaats van de polder. Er zit een grote tuin bij waar ze lekker in de natuur kan zijn. Maar het is wel een andere groep mensen en dat is wennen. Verandering is nooit leuk. Bij eerdere gesprekjes over overstappen naar een andere groep, was ze tegen.

SANYO DIGITAL CAMERA

“Ik hoorde dat er iets was en deed gewoon mee.”

Misschien is haar verjaardag een goede aanleiding om de overgang te verantwoorden: “Mensen van 80 gaan naar een andere groep bij het Stekkie.” vertel ik haar. Mmmm, voelt niet helemaal okay. Het liefst zou ik haar precies vertellen hoe het zit. Heeft ze er geen recht op alles te weten en zelfbeschikking te hebben over haar leven? Maar echte zelfbeschikking lukt niet meer. Ze zal boos worden over deze beslissing. Dat weet ik zeker. De zorg raadt me aan niets te vertellen en het gewoon te laten gebeuren. Zij weten uit ervaring dat overgangen meestal het beste gaan als er niet te veel aandacht aan wordt besteed en het vanzelfsprekend verloopt.Best logisch. Haar leven is momenteel een aaneenschakeling van dingen die zomaar gebeuren. Kijk maar naar haar verjaardagsfeest, ondanks de uitgebreide voorbereiding is het nog steeds iets wat haar overkomt.”Ik hoorde dat er iets was en ging gewoon mee doen” zegt ze.
Ik kan haar op mijn eigen manier, in een onderliggende laag met een gesprek zonder woorden, geruststellen over de nieuwe dagopvang. Dat voelt ze, dat weet ik zeker.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

