Je rol in het leven

SANYO DIGITAL CAMERA

Blogs noem je dat

“Ik wil graag iets voor anderen doen, maar dat gaat niet meer. Mijn kinderen hebben me niet meer nodig, ik heb geen werk meer, veel vrienden zijn dood en mijn hoofd werkt niet meer goed.“ vertelt mijn moeder. Ze heeft het gevoel dat ze niet meer kan meespelen in het leven. Maar dat doet ze wel. Dubbelop zelfs! Ze speelt nog een hele grote rol in het leven, misschien nog wel meer dan vroeger. Voor veel mensen heeft ze betekenis, zeker nu ze dementie heeft. Mensen bellen of schrijven me, omdat ze het zo leuk vinden dat mijn moeder zo haar eigen gang gaat. “Ik schrijf over jou, mam, omdat je zulke bijzondere dingen meemaakt. Mijn schrijfsels zet ik dan op internet. Blogs noem je dat. Mensen lezen het graag en halen er inspiratie uit.“  Mijn moeder kijkt me geïnteresseerd aan. “Je schrijft dus over mij en iedereen kan dat lezen? “ Ik knik en vertel haar dat ik haar wel eens stukjes heb laten lezen. Dat weet ze niet meer. “Zal ik iets grappigs doen?“ zegt ze “Dan kan je daar over schrijven.” Ze legt een tomaat op haar hoofd en moet daar zelf erg om lachen. Ze heeft er plezier in om op te treden, op wat voor manier dan ook. Mijn toneelgroepje in Utrecht zou ook wel wat voor haar zijn.

De verbeelding is grenzeloos
bakkersknecht“Ik zou die bakkersknecht wel eens willen zijn.“ Dennis wijst naar een foto aan de muur waarop een ouderwetse bakkersknecht trots en voldaan de huiskamer in kijkt. Het is alweer de tweede keer dat ik met een clubje mensen met dementie de donderdagochtenden met toneel bezig ben. Omdat Dennis graag een bakkersknecht wil spelen, neem ik een bakkersmuts mee. Dennis zet hem enthousiast op en speelt hij dat hij krentenbollen en vloerbrood rondbrengt. De anderen spelen de politie, de school juffrouw, een chique dame en de herbergier. “Had ik maar een heleboel meel, dan liet ik dat stuiven.” Dennis zwaait theatraal met zijn handen. De verbeelding is grenzeloos.
muis2Ik geef een onzichtbaar vogeltje door, het wordt een muis. Annie wil de muis niet en maakt er een vlieg van. Jan snapt het niet zo goed en kan niets verzinnen. “Doe maar wat!” roept Annie. Het wordt weer een muis.
“Ik heb dat ook” vertelt Jan. “Er is een muis en opeens is hij weg. Hij loopt bij me vandaan.“ Ik merk dat hij niet over een muis vertelt, maar over zijn geheugen.
“Volgens mij is dit goed voor dementie.” zegt één van de dames uit de kring. “Ik wist opeens dingen die ik vergeten was.“ Een andere dame knikt. “Je krijgt een nieuwe rol.“

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Een reactie op Je rol in het leven

  1. Ag de Wit zegt:

    Hallo Evelien,

    Heb je een leuk weekend gehad.

    Het was gezellig zaterdag met Margriet en alles ging helemaal volgens afspraak! Ze is altijd zo blij en dankbaar met alles. Dat is zo fijn.

    Ik vraag me alleen af waar ze nu dinsdag, woensdag en donderdag naar toe gaat. Is het de dagbesteding in Schaijk en realiseert ze zich dat niet of is het echt nog het Stekkie? Zo noemt ze het in ieder geval nog steeds. Wat me opvalt is dat ze wel weet dat ze nu 80 is.

    Liefs, Ag

    Like

Geef een reactie

