Het Alzgeheim

“We kunnen toch ook wel eens gewoon bij je broer op bezoek gaan. Dat hoef je toch niet altijd te combineren met je moeder.” zegt mijn vriend in een woordenwisseling die wij hebben over de familie. “Ja maar…….”, stotter ik. “Ik moet boodschappen voor haar doen. Ze heeft me nodig. Als ik naar Brabant ga MOET ik echt naar mijn moeder.“ Zo eindig ik het gesprek. Uit mijn humeur. Maar het laat me niet los. Hoezo MOET ik bij mijn moeder op bezoek? Zij zou er niets van merken als ik naar het zuiden reisde en niet bij haar kwam. Ze zou niet eens boos worden.
Ik blijf er over nadenken. Alle bezoekjes en telefoongesprekken met mijn broer gaan over mijn moeder. Er is altijd wel iets te regelen of te overleggen. Al onze beschikbare tijd gaat naar haar. En hoe het met mijn broer gaat of met mij? Daar komen we niet aan toe. Ik bots tegen een vast idee in mezelf. ‘Mijn moeder gaat altijd voor.’ Het lijkt wellicht logisch, omdat ze zo kwetsbaar is, maar toch……  Ik wil eigenlijk beweeglijk zijn en steeds opnieuw kunnen kiezen. Ik zou willen dat mijn  hoofd vrij is.
SANYO DIGITAL CAMERAMijn moeder noemt het het ‘Alzgeheim’; alles wat in je hoofd gebeurt. Dingen die zich vastzetten of weer losraken…. Zelf vindt ze het onbegrijpelijk wat zich in haar eigen hoofd afspeelt. Ze vergeet van alles, komt gedachtes tegen die helemaal niet meer blijken te kloppen. Of heeft een blanco hoofd zonder gedachtes.
In mijn eigen hoofd lijkt het allemaal wat logischer en meer te kloppen. Maar is dat wel zo? Zit het niet gewoon muurvast?
Het Alzgeheim is ook het geheim van het innerlijk proces. Af en toe merken wij aan kleine dingen dat mijn moeder in een andere fase terecht komt. Er verschuift iets in haar, waardoor ze anders gaat denken. Zo verzette ze zich twee jaar geleden nog tegen haar ziekte. Ze wilde niet weten dat ze dementie had. Op een bepaald moment kwam er een omslag. Ze accepteerde de Alzheimer en nu vertelt ze onbevangen tegen iedereen dat ze veel vergeet. Ook afgelopen maanden is er weer een verandering gaande. Ze begint de weerstand op te geven tegen een andere woonvorm. Diep van binnen is iets aan het verschuiven “Ik kan in zo’n huis veel doen voor anderen. Daar zijn mensen die hulp nodig hebben. Zo alleen op een appartement wonen past niet bij mij.” Op mysterieuze wijze buigt mijn moeder de vaste ideeën in haar hoofd om. Daar kan ik nog wat van leren.

Honden-uitlaat-service
Ik geef een workshop in het Odensehuis aan een kring van mantelzorgers die dat vaste idee van mij, wat je ook wel verantwoordelijkheidsgevoel kan noemen, allemaal kennen. “Ik kan niet ontspannen.” zegt de vrouw naast me. “Ik moet altijd op mijn man letten.“ Anderen knikken. We beginnen de middag met lekker zitten en je hoofd leegmaken. Een paar mensen zuchten. Ik ook. Even niets hoeven. Het is een simpele opdracht, maar het werkt. Gelukkig konden de deelnemers nu wel genieten van de rust. “Je hebt zo’n fijne stem.“ zegt iemand.
computerEen week later geef ik opnieuw een workshop, nu aan vrijwilligers. Ook zij vertellen dat ze regelmatig moe zijn na een bezoek aan een maatje of cliënt. “Ik voel me soms helemaal leeg als ik bij ‘mijn mevrouw’ ben geweest. Terwijl ze zo lief is.“ Goed voor jezelf zorgen is nog niet zo makkelijk. Soms kom je er niet eens op. Dan ben je zo druk aan het regelen en zorgen voor anderen dat je jezelf vergeet. Ik geef een paar tips om je eigen energie wat meer te bewaken. Mijn motto: Je kan niet voor anderen zorgen als je niet voor jezelf zorgt. Daar moet je soms creatief voor zijn.
Af en toe probeer ik weer eens wat nieuws bij mijn moeder. Nu zijn het dames met honden. Met een advertentie op internet hebben we mensen gevraagd om met mijn moeder te gaan wandelen s’ avonds. Als je toch met je hond een blokje om gaat…..Lieve dames uit de buurt halen haar nu op voor een wandeling. De hondenuitlaatservice! Hoe kom je er op. Dat is een geheim.

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

