Alles is theater….

“Ik ben naar zo’n leuke voorstelling geweest.” vertelt mijn moeder door de telefoon. “Het was iets met een bal in een zaal en Sam deed mee.” Ik begrijp er niet veel van, een voorstelling met een bal met mijn neef Sam. Hij speelt hockey. Het zal wel een zaalhockey wedstrijd geweest zijn. “Nu heb ik hier nog wat anders liggen.” ze gaat meteen verder met haar volgende punt. “Ik wou met jou overleggen over de begrafenis van Jan. De uitvaart is in Breda. Zal ik daar heen gaan?“ Ik weet dat een oude vriend van mijn moeder, Jan, zijn 70e verjaardag  binnenkort viert. Ik heb een uitnodiging zien liggen op haar tafel. “Het is een feest mam. Hij wordt 70. Jan is niet dood. Misschien kunnen we Jan op een rustiger moment bezoeken. Dat is voor jou veel leuker dan zo’ n groot feest.“ Dat beaamt ze. We praten nog even over wat anders en dan legt ze tevreden de telefoon neer.

SANYO DIGITAL CAMERA

Uitvaart of feest?

Een paar dagen later valt er een echte rouwkaart in de bus. Eén van oudste vrienden van mijn ouders is overleden. Weer moet mijn moeder een overweging maken. Zal ze wel of niet naar de begrafenis gaan. Dit keer is het helemaal in Apeldoorn. Mijn broer en ik bellen naar elkaar om te kijken wat we kunnen regelen. Intussen heeft mijn moeder zelf allerlei oude vrienden opgebeld en gezegd dat ze niet kan komen. Ze vindt de reis te ingewikkeld om zelf te maken en vraagt niet eens of ze mee kan rijden. Beter zo. We merken dat zulke evenementen met veel mensen verwarrend voor haar zijn. Is het nou een voorstelling, hockeywedstrijd, verjaardag of begrafenis?

Podium of hockeyveld?
Het is zondag. Ze weet dat we komen, maar als we beneden bij de deur op haar bel drukken, doet ze niet open. Dan maar eens in het restaurant kijken. Daar is een kerkdienst gaande met rolstoelen en grijze koppen. Het koortje zingt nog een laatste bibberig lied en dan is het afgelopen. Zit mijn moeder er tussen? Jawel hoor. Daar zie ik een rood vest rondzwieren. Mijn moeder slaat haar handen voor haar mond als ze ons ziet. “Wat een verrassing dat jullie er zijn. Ik wist van niks. Wat jammer dat jullie er nu pas komen, want we hebben zo’n mooie voorstelling gehad.“ Dit keer is de voorstelling geen hockey, maar kerk.
In haar flat drinken we koffie en maken een gezellige brunch met een croissant en een eitje. “Mam, we gaan zo direct naar een échte voorstelling in de schouwburg.“ Ik heb kaartjes voor een beeldende circusachtige familievoorstelling. Dat leek voor iedereen leuk. Mijn moeder is opgetogen om weer eens in de schouwburg te zijn. Ze speurt rond naar bekenden en plekken die ze herkent. Maar de voorstelling zelf is niet zo’n succes. Hoewel er muziek is, mooie beelden en vrolijke grappen, zit ze de hele tijd om zich heen te kijken. “Allemaal kinderen in de zaal. Wat raar dat jij zo iets hebt uitgekozen.” Ik begrijp dat niet. Mijn moeder is dol op kinderen. Blijkbaar heeft ze iets anders in haar hoofd als we naar een voorstelling gaan. Misschien ziet ze liever iets met een bal of met een preekstoel.
_MargrietDiezelfde week word ik toevallig 2 keer opgebeld met de vraag of ik na wil denken over theater en dementie. Theater voor mensen met dementie, theater met mensen met dementie. Ik kijk naar mijn moeder. Eigenlijk is het hele leven theater als je het op zo’n bijzondere manier bekijkt als zij. Zelf spelen? Mijn moeder heeft veel gespeeld in haar poppentheater. Je zet haar een pop op haar handen en ze begint een gesprek met die pop. Hoewel ik merk dat ze haar eigen poppenpersonages aan het vergeten is, blijven de bewegingen en stemmen wel in haar systeem bestaan. Maar zou ze het toneel op willen en nu nog een voorstelling willen spelen? Is haar belevingswereld nog wel opgewassen tegen een podium. Ziet ze het podium niet aan voor een hockeyveld en de foyer als kerk?

Dit bericht werd geplaatst in Uncategorized. Bookmark de permalink .

Geef een reactie

